65 let železniční geodézie u nás
Ing. Karel Veselý
25.
září 1952 vznikly rozkazem ministra železnic č. 21 o „Zřízení
hospodářských jednotek a podniků železnic“ měřicko-dokumentační
kanceláře, ze kterých se postupně vyvinuly dnešní správy železniční
geodézie. Náplní původních dokumentačních kanceláří bylo, vést archiv
staničních a traťových plánů, soubor podélných profilů a sbírku
železničních map. Pracovníci měřicko-dokumentačních kanceláří také
vyhotovovali v obvodu dráhy geometrické plány související
s údržbou vlastnické hranice dráhy a prováděli měření
železničního svršku pro účely projektování a oprav osy koleje.
S nástupem fotogrammetrických metod mapování byl v roce
1960 zřízen v Olomouci fotogrammetrický oddíl, který se podílel
na vyhodnocování leteckých měřických snímků pro vyhotovování
jednotných železničních plánů a později jednotných železničních map
v měřítku 1:1000.
Výstavba
železničních koridorů přinesla na výsledky práce železničních geodetů
nové požadavky. Od zpracování papírové dokumentace musela v krátkém
období 1994-5 tehdejší střediska železniční geodézie rychle přejít
k pořizování digitálních modelů terénu, které sloužily
k projektování na železnici. V roce 2008 přešla střediska
železniční geodézie od Českých drah ke Správě železniční dopravní
cesty pod názvem Správa železniční geodézie Praha a Správa
železniční geodézie Olomouc. V této organizační struktuře působí
obě samostatné jednotky, s drobnými změnami, dosud.
Základním
úkolem správ železniční geodézie je výkon funkce úředně oprávněného
zeměměřického inženýra, tvorba a údržba železničního bodového pole,
správa železničního katastru nemovitostí, správa parametrů prostorové
polohy koleje, správa staničení, projektování osy koleje a kontrolní
činnost na drahách, ke které patří i geometrická kontrola lanové
dráhy. Kromě toho správy železniční geodézie samy zaměřují skutečné
provedení staveb na železnici, kontrolují geoprostorová data pořízená
cizími zhotoviteli na železnici a sledují prostorovou stabilitu
staveb. Správy železniční geodézie jsou garantem za poskytování
geodat polohopisného znázornění železniční infrastruktury cizím
subjektům a veřejné správě.
Zvláště
v posledních letech se rozvíjí působnost železničních geodetů v
geografických informačních systémech. Mezi tyto projekty patří třeba
vytváření geometricky přesné grafické složky pasportu železničního
svršku, tedy os kolejí. Plánuje se také propojení polohové a
pasportní složky téměř všech objektů infrastruktury. Správci
geodetické dokumentace spolupracují se správci železniční
infrastruktury na ověřování platnosti jednotlivých objektů na
železnici a vytváření jednotného grafického znázornění těchto
elementů. Novinkou, která je také testována, je tzv. informační
modelování staveb (BIM), které poskytuje dosud nevídaně obsáhlé
informace o všech objektech stavby. Důrazně jsou sledovány úkoly
integrace geodat naší železniční infrastruktury s geodaty
ostatních evropských států.
Z uvedeného
je patrné, že železniční geodézie je velmi náročná disciplína na
rozhraní inženýrské geodézie, stavební geodézie a stále více
informatiky a GIS oborů. V obou Správách ji dnes celkem
zajišťuje okolo 200 pracovníků s vysokou odbornou erudovaností.
Kromě pečlivosti, přesnosti a spolehlivosti, které jsou obecně
předpokládány u zeměměřických profesí, leží na bedrech železničních
geodetů ještě vysoká dávka odpovědnosti za kvalitu a profesionální
odvedení díla. Případné chybky, které mohou být v ostatních
zeměměřických činnostech zcela pominutelné, vedou v železniční
geodézii k mnohamiliónovým vícenákladům u stavebních prací.
Literatura
Bělík,
J. (2012): Železniční geodézie a kartografie slaví šedesátku, , Česká
železnice 2012-3,
SŽDC, 14-15
Červenka,
O. (2015): Správy železniční geodézie, Moje železnice 2015-6, SŽDC,
4-5
Klvaňa,
V., Červenka, O., (2010): Správa železniční geodézie Olomouc a Správa
železniční geodézie Praha, Česká železnice 2010-2011, SŽDC, 80-90
Lektorovala
vedoucí pracoviště technické dokumentace Správy železniční geodézie
Praha Mgr. Veronika Vybíralová
Obr.1 Výřez ohraničovacího plánu stanice Bohosudov z r. 1911
Obr.
2: Výřez z dokumentace skutečného provedení stavby Ústí n. L.
z r. 2016