Německé
odmítání mírové smlouvy po 2. světové
válce odsunulo
poválečnou obnovu hranic o 54 let
Ing. Čeněk M. Kadlec
Na konci
války, když se Československo jako stát protihitlerovské koalice
připravovalo na poválečné mírové uspořádání válkou zničených hranic
s Německem, předpokládala se obdobná analogie jako po roce 1918.
Podmínkou byla obnova suverenity státu, jaká byla před 31. prosincem
1937. Přitom se předpokládalo, že bude obnoveno válkou zničené
vyznačení hranic, vnucené nám po Mnichovu berlínskou čarou, jakož i
hranicemi Protektorátu Čechy a Morava.
Politické
ústředí odboje a Obrana národa již na počátku války, v rozmezí
května až srpna 1939, k tomu připravilo „Návrh
úpravy českých a slovenských hranic“.
Přitom se předpokládalo, že bez mírové smlouvy se to neobejde. Z
dopisu ministru obrany Ingrovi (z 20. února 1939), pro dnešní dobu
zaujme postoj ke
komunistům, kde:
„mnoho
zámožných občanů prohlašuje, že budou raději pod Moskvou a komunisty
a ztratí veškerý majetek, než pod Berlínem. Moskva nám nevezme řeč
ani půdu, kdežto Berlín obojí…“.
V roce
1945 na červencové schůzce představitelů tří mocností (Truman,
Churchill a Stalin), se předpokládalo, že bude projednáno třicet
sporných otázek. Nároky na německé území uplatňovali: Francie,
Belgie, Holandsko, Československo a Polsko. To bylo jedním z důvodů k
německému odmítání uzavřít mírovou smlouvu. Pro Německo by velkou
ztrátou již bylo zrušení pruského státu, případně i Sárska.
Československá
vláda v Londýně za přispění britského velvyslance u čs. vlády
Nicholsena nastartovala proces, který se stal páteří příprav pro
obnovu státu. Přitom se vědělo, že …„otázka
konečné úpravy československých státních hranic bude odložena až do
konečného určení mezistátních hranic ve střední Evropě, při mírovém
řešení“.
Obnova
historických hranic
Obnova
historických hranic se dostala na pořad projednávání již v roce
1939 v odboji. V depeši „Petičního výboru Věrni
zůstaneme“, odeslané do Londýna 28. prosince 1939, se
poukazovalo na nutné korektury hranic; včetně hraničních výběžků.
Například „Druhý odboj“ se zabýval přivtělením Kladska
již v roce 1939; kartograf J. Mašek k tomu vyhotovil místopisný
mapový náčrt v měřítku 1 : 75 000, jakož i průsvitku s německým
názvoslovím (1944). Požadavek se také vztahoval k posunutí hranice v
prostoru Ostravy, bohumínské železniční tratě a části Horního
Slezska.
Velký
význam byl přisuzován posílení hradby Šumavy, Českého lesa, lokality
Domažlicka, Plzně a zabezpečení Chebské pánve. V jižní části se
zabezpečení státu opíralo o udržení Jindřichova Hradce, Znojemského
předmostí, Pavlovských kopců a Břeclavi, přitom byly vytipovány
některé lokality části Dolních Rakous severně od Dunaje.
Objevovaly se myšlenky o
spojení všech Slovanů v jeden politický útvar. Například v depeši
„Bedrníka“ z 13. a 21. září 1941 se upozorňuje na zájem
lidu o federaci s Ruskem.
V přípravě podkladů pro
rektifikaci hranic byl velký význam přisuzován posílení hradby
Šumavy, včetně nám odcizeného Javoru (nevýhodnou smlouvou z let 1764
a 1765 mezi Bavorskem a Rakouskem). K tomu připomínám náčrt a
slova spisovatele Jana
Vrby ve Svobodném
Slovu z 24. července 1946: „Vrata
republiky nelze nechat nepříteli“,
vztahující se k všerubskému průsmyku a požadující posunutí všech
hranic.
Je také známé úsilí čs. vlády
o připojení Lužičanů k Československu. S ohledem na existující
demografický vývoj v Lužici (v promíseném obyvatelstvu byla
početná německá část), musela čs. vláda požadované připojení Lužice k
ČSR odmítnout.
Vytvoření
územní Subkomise I.
Pro přípravu rektifikací byla
jmenována územní meziministerská komise, do jejíž Subkomise I. a
zároveň jako delegát pro pařížská jednání, byl za MNO pro své
vlastenectví a aktivity v územních změnách, jmenován zástupce
náčelníka generálního štábu generál Heliodor Píka. Subkomise I. se
opírala o podněty a návrhy projednávané s londýnskou vládou, čs.
domácím i zahraničním odbojem, a po válce i podněty z celonárodní
účasti veřejnosti na přípravě korekcí hranic.
Čs.
požadavky
Čs. ministerstvo zahraničních
věcí zaslalo ministrům zahraničí čtyř velmocí memorandum s přílohou
map o požadavcích vůči Německu. Londýnské konferenci pak čs. delegace
předložila 20. ledna 1947 memorandum obsahující 38 požadavků, které
byly poté shrnuty do 10 úseků z bavorského a saského průběhu.
Šlo o úseky:
1. žitavský; 2. sebnický; 3. altenbergský; 4. Hora sv. Kateřiny; 5.
Hora sv. Šebestiána; 6. Vejprty; 7. Markneukirchen; 8. Stein; 9.
českolesý; 10. šumavský. Celková výměra 820,55 km2.
Pokud by došlo k realizaci, pak původní délka 815,8 km, by se
zkrátila o 63,8 km.
Kanál
Odra – Dunaj
Všichni byli přesvědčeni, že
nastala historicky ta nejpříhodnější doba k uskutečnění
vodohospodářského díla významného pro Československo, jakož i
evropské hospodářství. Již na druhé schůzi územní subkomise (22.
listopadu 1945) přednesl zástupce moravskoslezského kraje architekt
Kumpošt, návrhy na korekce hranic s Rakouskem. Ve stoletém
projektu na vybudování vodního kanálu napříč Moravou, si k realizaci
zvolili technicky nejvýhodnější myšlenku, posunout hranice západně od
řeky Moravy. Souběžně s kanálem se měla vybudovat železnice a
dálnice. Návrh rovněž řešil i územní ztrátu způsobenou Rakousku,
v důsledku výstavby kanálu.
Postup
obnovy vyznačení hranic
Již bylo zmíněno, že válkou
zničené vyznačení hranic v terénu po Mnichovu a následně po
Protektorátu Čechy a Morava, vyžadovalo jejich obnovu. SRN
s uzavřením mírové smlouvy i nadále nesouhlasila,
a tak i obnova hranic – redemarkace,
která měla začít v roce 1945 – se protáhla o 54 let, tj. až do
roku 1999.
Německý nezájem, což vedlo k
ponechání vyznačení hranic v naprosté destabilitě, byl v Evropě
ojedinělý. Očividný projev uplatňované politiky, i nadále usilovat
o odstranění národních států a jejich hranic.
Obnova
vyznačení státních hranic po vytvoření NDR
Po vytvoření NDR (1949) její
příslušné orgány zahájily v saském úseku redemarkaci,
včetně uzavření hraniční smlouvy a vyhotovení hraničních
dokumentů, v poměrně
krátkém časovém úseku - v letech 1977 až 1980.
Došlo
i k
registraci hraniční
smlouvy u OSN. Dílo se tak zařadilo na úroveň běžnou u ostatních
evropských států.
Vážnost
hraničních dokumentů vyhotovených NDR
Obsahová platnost hraničních
dokumentů pro úsek NDR dosáhla poměrně vysoké úrovně, která vynikla
i po sjednocení
Německa. Po názvoslovné modifikaci hraniční dokumenty (NDR) svou
kvalitou vynikly i po německém sjednocení, když se staly součástí
Česko-německé smlouvy o společném hraničním díle z 3. června 1999.
Vážnost, kterou hraniční
dokumentace (NDR) získala, přiměla sjednocené Německo, aby tyto
dokumenty byly v
devadesátých letech převzaty celoněmeckou rozhraničovací komisí, jako
základ pro saský díl hranic.
Memorandum
československé vlády
Konečný efekt byl
rozčarováním; když ministři zahraničí velké čtyřky schválili
zeštíhlené pořadí uzavření mírových smluv se spojenci Německa, které
po kapitulaci zapojilo všechny páky, jen aby se vyloučilo uzavření
mírové smlouvy.
K vyloučení mírové
smlouvy byla veřejnosti podstrčena právní „teorie“ o
debellovaném
Německu, tj. zbaveném státní existence. Z toho plynulo, že
Německo jako „neexistující subjekt mezinárodního práva“
nemohlo být stranou způsobilou jednat o mírové smlouvě, jakož i že
všechny úmluvy mezinárodního práva, včetně stanovení hranic a
povinnosti hradit škody, by nebyly pro SRN závazné.
Proces, v jehož závěru mělo
být pro mírovou konferenci vypracováno – memorandum
československé vlády,
vyplnil časový úsek až do roku 1947 velmi náročnou prací. Na
přípravách se podílely: všechny zastupitelské úřady, ministerstva a
jiné místní organizace. Největší tíhu příprav nesla ministerstva
zahraničních věcí, obrany, vnitra a vytvořená územní Subkomise I.,
jímž tvořily neocenitelné zázemí Hraniční referát Ministerstva vnitra
a Vojenský zeměpisný ústav.
Na rozdíl od tohoto úsilí,
když ministři zahraničí velké čtyřky uzavření mírových smluv se
spojenci Německa stále protahovali, komentoval toto protahování
ministr Jan Masaryk
3. října 1946 v Paříži pro United Press slovy, že západní velmoci:
„…přirazily
dveře před tvářemi malých národů východní a jižní Evropy“,
a jejich postoj na konferenci srovnal s Mnichovem.
Na nátlak minimalizovat
jakékoliv hraniční a územní změny, byly hraniční změny redukovány
do deseti úseků saského a bavorského pomezí.
Dřívější názory, že smlouva
4+2
by měla být náhradou mírové smlouvy s Německem, vylučovala
skutečnost, že se všechny státy jednání protihitlerovské koalice
nezúčastnily. Naše neúčast prosazovaná V. Havlem byla poplatná jeho
deformovaným proněmeckým vztahům.
Závěr:
Zkušenosti ukazují, že na celé kauze hraničních prací byli nejvíce
zainteresovaní českoslovenští zeměměřiči, za což jim náleží uznání.
Při zaměřování a vyznačování berlínské čáry, jakož i nových hranic
Protektorátu, pracovali Češi, již z příkazu říšského Protektora,
většinou samostatně bez německých spolupracovníků. Němečtí zeměměřiči
byli od roku 1940 odveleni na frontu.
Po roce 1945 – kdy
německá zeměměřická (civilní) služba v prostoru hraničního znaku
XI. porušila vyznačení hraničního polygonu, museli českoslovenští
zeměměřiči zastoupit a pracovat ve vlastní réžii. Německá strana
odmítla plnit hraniční povinnosti, s poukázáním na debellaci. Z toho
důvodu čs. strana požádala o pomoc sovětskou vojenskou zeměměřičskou
službu v Sasku, s jejíž pomocí byla hraniční závada, v době
od května do září 1948, společně odstraněna.
1. prosince 2018