Profesor RNDr. Vít
Voženílek pětapadesátiletý.
8.
srpna tohoto roku se dožívá půlkulatin vedoucí katedry geoinformatiky
PřF UP v Olomouci profesor Vít Voženílek. Absolvent Masarykovy
univerzity, oboru Geografie – matematiky, který byl v roce
2007 jmenován profesorem v oboru Geoinformatiky. Věnuje se
především tematické a atlasové kartografii a geoinformatice.
Absolvoval
řadu zahraničních stáží a pobytů, mimo jiné díky Fulbrightovu
stipendiu na Pennsylvania State University. Je viceprezidentem
Mezinárodní kartografické asociace (ICA – International
Cartographic Association) a autorem či spoluautorem více než 25
knih, včetně atlasů, monografií či učebnic zeměpisu pro základní
a střední školy, mimo jiné Metody tematické kartografie –
vizualizace prostorových dat, Geoinformační aspekty státní informační
politiky ČR, Cartography for GIS – geovisualization and map
communication.
Stále
aktivní patří k našim předním vědcům a pedagogům svého oboru.
Jeho odporná pojednání a články se čtou jedním dechem .
I
ten následující mě zaujal, že jsem požádal paní Mgr. Ivanu
Pustějovskou a profesora Voženílka o souhlas s jeho zveřejněním
na webových stránkách Sdružení přátel vojenské zeměpisné a
povětrnostní služby. Dokládá, že kartografie je
proces přenosu informací,
v jehož středu je prostorová datová báze a je
natolik inspirativní, že svým dílem přispěje k praktickému rozvoji a
využití moderních teorií. K širšímu a rychlejšímu uplatnění
prostorových informací všeho druhu v rozvoji lidské
společnosti.
Téměř
dva roky které uplynuly od napsání tohoto článku to již dokazují.
Přejeme mu do dalších let především zdraví, a potřebný prostor
k tomu, aby nadále úspěšně přispíval k uplatňování pravidel
kartografie v rozvoji lidské společnosti.
Ing.
Bohuslav Haltmar
Mapa
je svědectvím o době i o lidech.
Profesor
Voženílek se věnuje tematické a atlasové kartografii a
geoinformatice.
Pátek
28 prosinec 2018,
Text:
Ivana Pustějovská
Vezme do ruky
knihu a je schopen v ní číst hodiny a hodiny. Na tom
by nebylo nic divného, kdyby to nebyl – atlas. Napsal knihu,
která se stala bestsellerem. Nic divného, kdyby to nebyl –
atlas. Kvůli sbírce školních atlasů z celého světa si musel
dokonce nechat postavit knihovnu. Geograf, kartograf,
geoinformatik, profesor Přírodovědecké fakulty UP a vedoucí
katedry geoinformatiky. Vít Voženílek.
Na začátku našeho
rozhovoru na mě, která se sotva rozkoukala v jeho pracovně,
vystřelí otázku: „Kterou zemi máte nejraději?“ Vyhrknu
kdoví proč: „Rakousko“. Vysoký muž přejede pohledem
dlouhou řadu vystavených hrnků na skříních a sáhne po tom
s rakouskou vlajkou. Když přidá podtácek s mapkou, mám
jistotu, že v tomto rozhovoru nebudeme bloudit – budeme se
totiž držet map. Třeba těch jeho, které dokázal vytvořit.
Každý z nás
vidí v mapách něco jiného, já místa, kde jsem byla, lidi, které
jsem potkala. Co vidíte vy?
Tisíce věcí. Jsem
vystudovaný učitel zeměpisu, takže vidím krajinu, kterou zachycuje.
Jsem profesor geoinformatiky, tak vidím technologii, která za jejím
vznikem stála. Přednáším kartografii, tudíž vidím symboliku,
uspořádání, barvy, znaky. Po mnoha letech v oboru vnímám ještě
něco dalšího – vidím člověka, který mapu vytvořil. Přemýšlím,
co byl zač, jakou měl minulost, vzdělání.
Já tak stojím
v galerii před obrazy a přemýšlím o malíři...
Ten příběh může
být podobný, ale zásadní rozdíl je ve výsledku. Díváte se na obraz,
působí na vás, vyvolává pocity. U každého jiné a každý také
může vidět na tom obraze něco jiného. V kartografii ne. Mapa
musí být tisícům lidem stejně jasná. Ona grafickým způsobem předává
informaci a nesmí vám – na rozdíl od onoho obrazu –
dát prostor. Když mapa říká: Zabočte doleva, tak nemůžete vy zabočit
doleva a já doprava. Všichni musíme zabočit doleva.
Může mapa
vypovídat o stavu světa víc než psané dějiny?
Nevím, jestli
víc, ale rozhodně jinak. Psané slovo ani nemůže dostatečně přesně
popsat to, co popisuje mapa. Studentům říkám, že kdyby měli ve větách
napsat, co je v jedné mapě, tak napíšou knihu. Ukazuju to na
příkladu: vezmu čistou tabuli a nakreslím kroužek. Zeptám se, co
jsem nakreslil? Odpoví: „Pravděpodobně město.“ Dobře.
Protnu kruh čárou. Co to je? „Řeka“. Souhlas. Takže mám
sice jen dva znaky, ale hned několik informací: řeka protéká městem,
teče například ze severu na jih, nebo je vlevo, vpravo, je dlouhá,
široká, klikatí se. Tak můžu přidávat víc a víc znaků a počet
informací obrovsky roste. A teď se pokuste to vše zapsat slovy.
Nemáte šanci. Když se podíváte na starou mapu, dostanete kromě
informací i svědectví o době a o lidech, kteří
v ní žili. Vyčtete z ní, jak mysleli, jak pracovali, co pro
ně bylo důležité. Zjistíte, jak spravovali zemi, kde zakládali
rybníky, uvidíte, jestli napřímili toky, stavěli mosty.
Záleží na tom,
pro koho je mapa určena?
Život mapy jejím
nakreslením nekončí, ale začíná. Účel, to je klíčové slovo. Kartograf
musí mít před očima uživatele, který by měl být schopen přečíst to,
co on zakreslil. Proto se pro děti dělá mapa jinak než pro řidiče
kamionů nebo pro piloty či politiky. V atlase pro děti můžete
ukazovat výskyt nějakého zvířecího druhu obrázkem zvířete, ve
vědeckém díle by obrázek slona vypadal poněkud nepatřičně. Pro dítě
je podstatné, aby vědělo, že existuje jazyk map, a proč je dobré
ho znát. Proto i my na vysoké škole učíme naše studenty učit se.
Jak říká známý citát: „Vzdělání je to, co nám zůstane, když
zapomeneme všechno, co jsme se naučili ve škole.“
Mimochodem,
platí, že my ženy čteme špatně v mapách?
Také nás napadlo
to ověřit. Naše studie ukazují, že je to pravda, ale není to nijak
výrazné.
Co všechno se
dá zmapovat?
Všechno. Všechno,
co má prostorovou složku, u čeho můžete říct „kde“,
k čemu můžete dát souřadnice. Proto jsem oslovoval kolegy
z různých oborů a vysvětloval jim, že když nám poskytnou
data, umíme je zpracovat do map a atlasů. Mnohým jsem otevřel
oči. Spolupracovali jsme s politology a vznikl atlas voleb
do zastupitelstva, domluvili jsme se s odborníky na dopravu a na
světě je atlas dopravní dostupnosti. Máme fenologický atlas, ve
kterém – jednoduše řečeno – najdete, kde co kvete, kdy to
kvete, kdy to vadne, kdy to opadává. Velmi dobře se dají zachytit do
mapy demografická data – rozvody, stěhování, vybavenost.
A můžeme spolu hledat ta nejnemožnější témata pro mapování a ono
to půjde.
Ukažte mi
konkrétní využití. Třeba na příkladu Atlasu činností speciálně
pedagogických center. K čemu je?
Ten jsme
připravili s Janem Michalíkem z pedagogické fakulty. Ta
centra pomáhají se vzděláváním handicapovaným dětem a jejich
rodičům. Vznikla někdy před dvacetipěti lety a odborníky
zajímalo, nakolik jsou dnes dostupná pro potřebné děti.
Spolupracovali jsme se speciálními pedagogy, kteří v nich
působí. Po skončení terapie vyplnili lístek, na který zaznamenali,
kolik bylo dítěti let, jakou potřebovalo pomůcku či terapii, kdo
a odkud ho přivezl a podobně. Bylo to několik desítek tisíc
údajů, které jsme zpracovali do map, a objevili zajímavou věc.
Centra jsou financována z krajů, ale my jsme ukázali, že spádové
oblasti, odkud klienti jezdí, s hranicemi krajů nekorespondují.
Jsou odborníci, za nimiž se jezdí napříč regiony. Co to v praxi
znamená? Zjistili jsme, že jsou místa, kde jakoby například nebyly
autistické děti. Jenže to tak není. To jen nejbližší specialista na
autismus je tak daleko, že si rodiče takovou cestu kvůli času a třeba
i penězům nemohou dovolit. Takže nejedou a dítě tu péči
nedostane.
Dobrý podklad
pro odborníky, aby dokázali přesvědčit třeba politiky…
Určitě. Proto já
mluvím o tzv. vizitce mapy. Mapa je jedinečný dokument, který
umí sdělit obrovské množství prostorových informací rychle a přesně.
Když budete chtít investovat a budete hledat levné pozemky,
sáhnete po mapě, když se budete na stáří chtít přestěhovat někam, kde
nejsou komáři, vezmete si do ruky mapu a podobně.
Dělala jsem
bezpočet rozhovorů s úspěšnými spisovateli. Uspěli s romány,
detektivkami, poezií. Poprvé mám před sebou autora, který napsal
trhák a je to – atlas. Váš Atlas podnebí Česka se stal
hitem. Je kartografův sen udělat atlas?
Můj sen to byl.
Jedním z mých životních cílů bylo udělat jeden atlas. No, teď už
jich mám za sebou asi osm a pořád myslím na další. Osobně
považuju atlas za nejnáročnější kartografickou disciplínu.
Proč?
Jsou
kartografové, kteří mapy nedělají, a přesto jsou kartografové.
Nevyčítám jim to. Někdo prostě vypočítává zkreslení, někdo řeší
historické mapy. Pro mě je ale vrcholem tvorba map. Při ní musíte
respektovat všechny dílčí věci, o nichž jsme mluvili. A když
mapu vytvoříte, ona musí obstát. A atlas? Udělat jednu mapu není
úplně jednoduché. Ale když uděláte mapy dvě a dáte je vedle
sebe, tak to nejsou dva samostatné obrázky, už si musíte hlídat, jaké
mají vazby. No a co když uděláte čtyři mapy na dvě stránky?
A dvanáct do kapitoly? A co když jich uděláte dvě stě do
knížky?
Proč zrovna
atlas podnebí?
Zavolali mi
z Českého hydrometeorologického ústavu a řekli, že budu
pravděpodobně jediný, kdo bude umět udělat pro ně atlas. Poslední
atlas podnebí byl totiž z roku 1958. Mým úkolem bylo dostat
jejich data a údaje do takové podoby a formy, aby to
obstálo jak u nich, tak u všech, kteří podobný atlas
potřebují ke své práci: zemědělci, politici, pojišťováci, akademici
i studenti. Povedlo se a okamžitě se rozebral celý náklad –
asi čtyři tisíce kusů. Mám poslední dva kousky a ty už nikomu
nedám. Představili jsme ho na prvním ročníku našich Kartografických
dnů právě v Olomouci. Vybalili jsme ho z igelitu a ukázali
publiku. Bylo to dobrý, fakt to bylo dobrý. Připadal jsem si jako
Jiří Menzel, který se svojí prvotinou vyhrál Oscara.
Co znamená, že
musí obstát u zemědělců?
Pojďme podle
názvů kapitol. Srážky, Teplota, Sníh, Tlak, Bouřky – nebezpečné
jevy, Fenologie, Oblačnost a podobně. Měli jsme mapy s údaji
za celé čtyřicetileté období. Někdy jsme měli roční průměry, jindy
sezónní, týdenní nebo denní. Zemědělci se v tom atlase dozví
například průměrné srážky za měsíc – a to za období celých
čtyřiceti let. To jsou pro jejich práci nesmírně zásadní údaje, které
ovlivní, co, kde a jak pěstují.
Ještě
o nějakém atlase sníte?
Chtěl bych udělat
školní atlas. Ale ne český. Chtěl bych ho udělat pro nějakou zemi,
třeba rozvojovou, která ho nemá. Je jich spousta.
Není snazší
dělat atlas o zemi, v níž žiju?
Je. Ale mě láká
ta těžší cesta. Je to obrovská výzva. Byl jsem třeba v Ekvádoru
a ta země se mi strašně zalíbila. Krásná, pohodová, dobří lidi.
Někde na Amazon.com jsem nějaký atlas z americké produkce
zaregistroval, takový malý, k Americe přidali pár mapek
o Ekvádoru. Ekvádorské děti a učitelé svůj školní atlas
nemají. Láká mě to, protože to není jen kartografická práce, musel
bych nastudovat jejich vzdělávací systém, aby to plnilo nějakou
funkci, aby to mělo pro ty děti význam a smysl.
Celý náš
rozhovor je o mapách, o datech, svět je jimi přeplněn.
Přitom nevíme, kam se vlastně řítíme. Vy jste před časem v době
sucha ve videu na internetu vyzval k šetření s vodou. Mělo
to velký ohlas. Je tohle cesta, jak může vědec pomoct při záchraně
světa?
Někdy deset minut
řečníte, jindy napíšete dvanáct stran a někdy stačí jedna věta.
Tím videem jsem chtěl říct: Věřte vědcům. Můžeme všechno rozebírat
hodiny po hospodách. Ale sotva se dobereme k nějaké pravdě. Na
to hospoda nestačí. Zatím nemáme lepší nástroj, než je vědecké
poznání. Tak pojďme my, vědci, akademici s našimi poznatky
pomoct těm, kdo rozhodují. Oni by měli využívat našeho poznání
a stavět na něm. Nemusí to být jen sucho, může to být městská
doprava, populační vývoj, krize v hypotékách, migrační politika.
A odpovědi nemusí dávat jen kartografové. My jdeme ruku v ruce
s dalšími odborníky – geology, vojáky, klimatology,
botaniky. Oni znají obsah, my umíme dát formu. Chtějme, aby ta
spousta akademiků, co máme, nepsala jen do impaktovaných časopisů,
kde si jejich článek přečtou tři lidi v republice a čtyři
sta lidí ve světě. Pojďme se pokusit vysvětlovat obyčejným lidem, co
děláme a k čemu to je, co jim to může přinést. Jsem
přesvědčen o tom, že každý vědec by měl umět o své práci
napsat jednu větu do učebnice pro základní školy.
Co na
„mapování“ máte rád?
Můj pan profesor
geomorfologie mě bral do terénu a já jsem se učil dívat na
krajinu a na zemský povrch jeho očima. Je to krása. Líbí se mi
ten proces: něco uvidím a zaznamenám. Občas si čtu v knížce
Zikmunda a Hanzelky a obdivuji, jak krásným jazykem
popisovali, co viděli, co zaznamenali. Měl jsem štěstí a s panem
Zikmundem jsem se potkal, když u nás na univerzitě dostával
čestný doktorát. Bylo jen málo lidí v mém životě, ke kterým jsem
přistupoval s tak bušícím srdcem. V jednom rozhovoru se ho
zeptali, jestli ho ještě láká cestování a vezme si někdy do ruky
atlas. Jeho odpověď budu jednou citovat v mé životní knize
Atlasová kartografie. Řekl: „Samozřejmě. Vždyť nad atlasem se
dá snít a spřádat plány.“
Takže
i my nekartografové máme své privátní mapy – snů, života…
…
a také máme každý svou
vlastní mapu srdce.