1.září
1947 jsem nastoupil jako patnáctiletý elév do Vojenského zeměpisného ústavu v
Praze. Pokládal jsem si to za čest a velký životní úspěch. Z celkového počtu
300 přihlášených nás bylo 60 povoláno ke zkouškám; z tohoto počtu jich 30
neuspělo a ještě 7 jich neprošlo u zdravotních prohlídek - takže celkový počet
prvních poválečných elévů, přijatých v roce 1947 byl 23. Tímto přijetím se
navázalo na osvědčený způsob výchovy odborníků pro VZÚ za 1.republiky.
Ihned po zkouškách se nás ujal des. dsl Jaroslav Chromčák, který se nám věnoval celou dobu zkoušek a ještě potom při zdravotních prohlídkách v ÚVN Střešovice a ve Vojenské nemocnici na Hradčanech. Tento proces zkoušek i zdravotních prohlídek trval 10 dní a probíhal v červenci. Celý tento čas jsme byli stravováni a ubytováni u pomocné roty VZÚ.
Dozor
u zkoušek měl p. por. Josef Mísař. Zkoušky se skládaly z kartografické kresby
na potlačený modrotisk části mapy. Hodnotila se kvalita čar a celková úprava
kresby situace i terénu. Dále byly formou pohovoru zjišťovány celkové,
všeobecné znalosti uchazečů.
Po
nástupu 1.září 1947 jsme byli vystrojeni, stravováni a i ubytováni péčí pomocné
roty VZÚ. Byli jsme vedeni jako samostatná školní četa. Vychovatele nám dělali
rtm. dsl. Otto Hlupík, des. pres. sl. Josef Vytlačil a des. pres. sl. Vladimír
Ditrich. Tito pánové s námi bydleli na světnicích, prováděli pořadový výcvik
beze zbraně, základní řády a předpisy, zásady vojenského chování, ranní
rozcvičky a tělesnou přípravu.
Po
odborné stránce jsme byli přiděleni k jednotlivým oborům: kartografickému
odboru oddělení kresby situace a terénu, oddělení kartografické mědirytiny,
odboru fotogrammetrie a odboru reprodukce.. Zde bylo oddělení reprodukční
fotografie, oddělení zhotovování tiskových desek a oddělení tiskárny (ofsetový
tisk i nátisk) a sazárna.
Dále
jsme v rámci praktického výcviku u jednotlivých odborů navštěvovali společně
kartoreprodukční školu VZÚ. Ředitelem byl náčelník kartografického odboru
pplk.Ing. Frýbort, vyučujícími mjr.RHDr. Kousal, vědecký pracovník v oboru
mapových zobrazení, dále škpt. Kašička náčelník oddělení zvláštních map,
kpt.Hůla náčelník oddělení kresby terénu, kpt. Myška náčelník oddělení kresby
situace a npor.RNDr. Čermín, vědecký pracovník u odboru reprodukce (též bývalý
elév předválečného VZÚ). Všichni tito pánové byli na slovo vzatí odborníci a
výborní pedagogové. Až do února 1948 jsme studovali angličtinu, kterou
přednášel vysloužilý plukovník anglické armády.
S
odstupem času mohu říci, že jak praktický výcvik tak teoretické studium včetně
studia angličtiny, díky fundovaným pedagogům a vychovatelům měly vysokou
úroveň, hodnou tehdy evropské a světové úrovně VZÚ.
Dovršením
17. roku se každý elév podrobil dobrovolnému odvodu a nastoupil dvouletou
presenční službu. Zde jsme se podrobili výcviku se zbraní, absolvovali ostré
střelby a poddůstojnickou školu pod vedením kpt. Bedřicha Zoula. Všichni
elévové během poddůstojnické šoly získali střelecký odznak 2.třídy (červená
stužka se stříbrným lipovým lístkem) což tenkrát v roce 1949 představovalo hodinu
vycházky přes večerku bez žádání u raportu. Po poddůstojnické škole jsme
dostali svobodník a to již byly dvě hodiny přes večerku.
Na
podzim v roce 1949 byl ve VZÚ Banská Bystrica zřízen přípravný kurs pro
Vojenskou akademii (obdoba školy důstojnického dorostu), jehož ředitelem byl
tehdy mjr.Ing. Jaromír Bátěk, jehož osobnost byla zárukou vysoké úrovně a kvality výuky.
Vyučujícími
byli opět důstojníci VZÚ; český jazyk, literaturu a dějepis přednášel odborný
asistent filologické fakulty University Karlovy, voj.zákl.sl. Miroslav Holub.
Tímto přípravným kursem prošla část bývalých elévů, kteří po absolvování Školy
důstojníků v záloze, Ženijně-technického učiliště směr topo a Vojenské
technické akademie dosáhli významných postavení v topografické službě (elév
Jaroslav Barachovský +, elév František Miklošík, elév Jan Kříž, elév Jaroslav
Novotný a jiní).
V
armádě se vracíme, sice pomalu, ale doufám že jistě k tradicím za které se
rozhodně nemusíme stydět - k tradicím legií od Zborova, Bachmače, Vouziérs, Dos
Alto, což jsou v naší národní historii pojmy. Mnoho legionářů se podílelo na
založení pražského VZÚ v roce 1919 a dále na jeho dalším budování a
rozšiřování.. I toto je čestná tradice, se kterou by zejména mladí pracovníci
měli být seznamováni. Legionářská tradice byla umělecky vyjádřena sousoším tří
francouzských legionářů v boji, semknutých zády k sobě; sousoší bylo umístěno
pod schodištěm před hlavním vchodem do budovy VZÚ. V padesátých letech bylo
sousoší odstraněno a místo něho postavena nevkusná buňka vrátnice.
Jakákoli
lidská činnost je podmíněna třemi základními faktory:
1) je
to sám člověk se svými fyzickými a psychickými schopnostmi a morálně-volními
vlastnostmi;
2) je
to jeho materiálně-technická vybavenost (jako vojáci říkáme "výzbroj a
výstroj") a nesmírně obsažná a složitá technika;
3) je
to místo, latinsky topos kde tento člověk se svými schopnostmi, vlastnostmi a
vybavením se bude pohybovat.
Já osobně, jako elév patriot,
kartograf, topograf, geodet a nakonec vševojskový topograf vyzdvihuji tento třetí
faktor, apeluji na navázání na slavné tradice VZÚ Praha, pochopitelně v mezích
dalšího technického vývoje.
Pokud má elévská paměť sahá, nová
budova VZÚ zahrnovala všechny obory, které výsledky své práce naplnily tento
třetí faktor a to zhotovováním grafických podkladů místa činnosti , tedy hlavně
topografických map. Ve třetím patře to byl astronomicko-geodetický odbor,
topografický odbor, fotogrammetrický odbor a výzkum; ve druhém patře konstrukce
map a kartografický odbor; v prvním patře velitelství, hospodářská část,
oddělení plastických map a zvláštních map; v přízemí pak reprodukční
fotografie, přípravna ofsetových tiskových desek, sazárna a tiskárna; v
suterénu pak brusírna tiskových desek, nátiskový lis a sklady. V zadní části
druhého patra byly ještě ubikace pomocné roty a v jedné části suterénu kuchyně
mužstva, jídelna a kantýna. Ve dvoře byla ještě truhlářská a zámečnická dílna;
odděleně byla kotelna a sklady paliva.
Člověk prochází v životě dvojí
orientací - společenskou, která je diskutabilní podle toho jak se do
společnosti zařadí a pak orientací v přírodě (v prostoru, v terénu), která je
exaktní a tedy neoddiskutovatelná. Lze ji graficky, nebo číselně (souřadnicemi)
přesně vyjádřit nebo určit. Tuto exaktní orientaci, nám elévům, dal v plném
rozsahu teoretický a praktický výcvik ve VZÚ. S úctou vzpomínám a se mnou jistě
všichni bývalí elévové na naše vojenské instruktory a vychovatele, odborné
učitele a náčelníky. Každý elév, ať již zůstal jako voják nebo odešel do
civilního života, se vždy plně odborně uplatnil a to díky teorii a praxi,
kterými ve VZÚ prošel. To platilo i pro jeho uplatnění v zahraničí. Vzpomenu na
posrpnové emigranty (jenom o kterém vím) Ctirada Smolíka. Stačilo, že byl
zaměstnancem VZÚ a ihned byl přijat do Geografického institutu Technické
university v Torontu. Nebo další bývalý vojenský učeň, pan Arnstein z
nástupního roku 1949, který byl ihned přijat do Zemského zeměměřického ústavu v
Mnichově; jistě by se našli i další.
Je pochopitelné, že pouze
nostalgickými vzpomínkami se nedosáhne technického ani organizačního pokroku.
Je ale dobré si připomenout, jaký byl tehdy život v topografické službě,
konkrétně ve VZÚ; jaká byla organizace, technika a jak byl vychovávána nová,
nastupující generace. Samozřejmě, že soudobé výrobní postupy jsou technicky
dokonalejší a rychlejší a také že jsou jiné metody práce topografické služby.
Výsledek však musí být stejný - získat hodnotné geografické podklady přiměřené
dnešní době a novým požadavkům.
Tyto vzpomínky jsem napsal ku
příležitosti 55. výročí nástupu prvních poválečných elévů do Vojenského
zeměpisného ústavu - na den 1. září 1947.
Po
absolvování Kvalifikačního zdokonalovacího kurzu na Vojenské akademii v Brně
(KZK VA Brno) jsem nastoupil spolu s mjr. Zdeňkem Hastíkem, spolužákem
z kurzu na funkci geodeta u.AGO Bechyně. Původně jsem počítal
s tím,že se po letech bojové praxe a absolvování KZK VA vrátím do VZÚ
Praha, jak mi slíbil p. gen.Ing. Klíma. Přednášel nám v KZK VA „Organizaci
a plánování v topografické službě“ a řekl mi, že vzhledem k mým
praktickým zkušenostem topografa od bojových útvarů (4 roky N TOPO služby 9.td a 3 roky zástupce
náčelníka 4.AKRO) by bylo vhodné mě využít jako redaktora ve VZÚ Praha. To se
ale nestalo. Při pohovoru na GŚ TOPO mě bylo p. pplk. Pačesem řečeno, že na
tuto funkci ještě musím získat praxi jako geodet.
Jasně
to byl úhybný kádrový manévr, ale těch jsem zažil během své vojenské služby
dost a ani mi to již nějak nepřišlo.
Do
nové funkce geodeta jsem se zapojil s plnou vervou. Převzal jsem
geodetickou soupravu s Theo 010 a odrazovou stanici mikrovlnného dálkoměru
(tellurometr MRA.1, výrobek Jihoafrické republiky a později méně povedená
sovětská kopie). Při tom mne náčelník odřadu pplk.Ing. Oktábec pověřil funkcí
instruktora celkového výcviku absolventů VKVŠ. Byl jsem mj. u odřadu jediným
absolventem Školy důstojníků v záloze (ŠDZ) pěchoty. Celkem bylo pánů
absolventů-inženýrů VKVŠ každý rok asi deset. Při této příležitosti vzpomínám
na pana docenta ing. Pavla Hánka,CSc., kterého jsem měl též ve výcvikové
skupině, což si dodnes pokládám za velikou čest. Seděli jsme naproti sobě
v jedné kanceláři spolu s mjr. Janem Kroupou a kpt.Ing. Ervínem
Vráblem. Mjr. Kroupa byl vynikající měřič azimutu na Slunce. Byl schopen sám si
chytat čas stopkami, měřit dotyky a odtrhy sluneční korony, vést astronomický
zápisník – a tohle vše v rekordních časech. Od něho jsem se tomuto měření
co do zručnosti a rychlosti mnoho naučil. Jiný způsob měření (postup) měl
pplk.Ing. Jaromír Slanina, od kterého jsem se též mnohému naučil. Kpt.Ing.
Ervín Vrábel po určité praxi jako geodet odešel do VZÚ Praha do výzkumu.
Prakticky jsem ještě pracoval s gyroteodolitem, který jsem měl jednu dobu
v osobní soupravě. Byl to maďarský výrobek na dobré technické úrovni.
Ten
první rok u AGO jsem jezdil spolu s kpt.Ing. Robkem na geodetické
zabezpečení raketových vojsk a dělostřelectva. Dále jsem se podílel na
trigonometrickém měřenío velkých stranových délkách podél Křižíkovy
elektrifikované trati Bechyně-Tábor. Bylo to velmi pěkná a zajímavá práce,
jejíž výsledky byly odeslány do Prahy. Zde jsem měřil teodolitem Theo-010 a
obsluhoval jsem odrazovou stanici tellurometru; řídící stanici obsluhoval
kpt.Ing. Zdeněk Robek.
Dále
byl tento první rok mé služby u 4.AGO naplněn studiem různých měřických metod
využívajících teodolitu, tellurometru a gyroteodolitu a dále výcvikem
katedristů VKVŠ.
Začátek
roku 1968 byl programově zaměřen na přípravu listů mapy 1:10 000 prostoru Nová
Bystřice – Novobystřický výběžek a hraniční práce s Rakouskem – práce za
dráty. Počátkem dubna jsme celé oddělení odjeli do terénu na polní měřické
práce.. A zde mne náčelník odřadu, jako bývalého topografa pověřil doměřováním
výškopisu všech listů přidělených našemu geodetickému oddělení, dále zaměřením
hraničních kamenů a jejich vynesením do měřického listu.
Dostal
jsem tachymetrický eklimetr Frič a autoredukční, hranolový švýcarský KERN. Ten
druhý měl jedinou výhodu v tom, že měl pantografické odsuvné pravítko,
které z jednoho místa měřického stolku obsáhlo celý list; ale to bylo tak
vše. Většinu měření jsem provedl Fričem.
Kancelář
oddělení a vojáky jsme měli v kasárnách praporu Pohraniční stráže
v Nové Bystřici a doprovod za dráty nám zabezpečovala rota PS
z Arholče. Důstojníci byli ubytováni v hotelu „Na náměstí.“
Zabýval
jsem se přeměřováním terénu i se zakreslováním a úpravou vrstevnic ze
stereodvojic. Používal jsem vzorce sestaveného p. pplk.Ing. Valhalou,DrSc. již
na podzim roku 1958. V případě, že fotogrammetrické vyhodnocení vrstevnic
vyhovovalo určitému rozsahu výšky (podle úhlu sklonu terénu a pokrytu, pak se
vrstevnice převzaly v té podobě jak byly fotogrammetrem vyhodnoceny. Jinak
se musel celý prostor stereodvojice přeměřit eklimetrem a vrstevnice upravit.
Situaci si každý geodet-topograf vyhodnocoval na průsvitku z leteckých
snímků sám.
Měl
jsem přidělen GAZ s řidičem, počtáře a podle potřeby dva až čtyři
figuranty. Prostor stereodvojic jsem si slabě přenesl modrou tuhou přímo do
měřického listu. Modrá barva se nepromítla do pracovního listu kartografického
originálu pro vlastní kresbu.
Terén
(vrstevnice) jsem upravoval přímo na listě v terénu. V pracovní
stanici jsem doplnil průsvitku výškových bodů jednotlivých stanovišť,
polygonových a jednotlivě zaměřených bodů a zkontroloval jsem tachymetrický
zápisník.
Byla
to pestrá a zajímavá práce, velmi náročná na čas. Do terénu jsme vyjížděli ráno
o šesté, měřil jsem dokud bylo vidět a zákresy, průsvitky a vyhodnocení jsem
někdy dělal až do půlnoci. Výsledky měření toho dne jsem musel mít uzavřené.
Z těchto polních prací jsme se vrátili začátkem srpna. Mapování toho
prostoru trvalo čtyři měsíce.
K mému
skutečně velkému překvapení jsem se za tento svůj výkon a doměřování pro celé
oddělení dostal „Medaili za zásluhy a obranu vlasti.“
21.srpen
jsme prožili celkem v klidu. „Osvoboditelé“ měli hlavní zájem o letiště a
my byli s odřadem v budovách mimo jejich zájmový prostor. Vcelku jsme
s nimi vůbec nepřišli do styku; poměrně brzo letiště opustili.
Rok
1969 byl pracovně pro odřad vyplněn hlavně reambulancí stávajících map měřítka
1:25 000. Byl to hlavně prostor v pásu Padov – Pelhřimov – Humpolec až po
Jihlavu.
Dostal jsem listy prostoru Padov, Pelhřimov, Hořepník,
Černovice. Bydlel jsem v hotelu v Pacově, řidiče s vozidlem jsem
měl u autopraporu v kasárnách.
Vybaven
jsem byl ženijním dálkoměrem, redukčním kružidlem, vynášecí soupravou a
leteckými snímky prostoru s průsvitkami k vyhodnocení. Šlo hlavně o
vytyčení a zákres trasy plynovodu, ropovodu a nového elektrického vedení 220
KV. Zaměřil a zakreslil jsem nové sídliště v Pacově a nové sídliště a
čistící stanici v Pelhřimově. Dále jsem vyhodnocoval lesní porosty, údaje
o komunikacích a změny v obcích. Znamenalo to projít všechny komunikace
prostorů, změřit výšky jednotlivých stožárů a výšky průvisů drátů nad terénem.
Na všechna tato měření byl dostatečně přesný ženijní dálkoměr, kdy se zaměřením
na dráty provedla optická koincidence (splynutí dvou obrazů) a výška se
přečetla na odečítacím kruhu. Ještě jsem přičetl svoji výšku, ze které jsem
měřil. Přesnost byla ± 10m; k tomu účelu zcela postačující. Komunikace,
jejich šířku i s okrajem jsem měřil přímo ze sedadla vozidla tak, že jsem
si mastnou tužkou udělal rysky na sklo čelního okna v poměru šířky
komunikace. Dále jsem ještě zaměřil a zakreslil tlakové a přečerpávací stanice.
Za tuto měřickou sezónu jsem reambuloval šest nomenklatur map měřítka 1:25 000.
Z polních
měření jsem se vrátil v červenci 1969. Ještě jsem dodělával na přidělených
listech nějaké body až do přeložení útvaru prováděl školení záloh a absolventů
VKVŠ.
V září
1969 se 4.AGO přestěhoval z Bechyně do Českých Budějovic, do kasáren
„Čtyři dvory.“
Bylo
mi nabídnuto místo náčelníka mapové skupiny 1.OTOPOS Tábor, což jsem přijal.
Měl jsem od jara 1966 byt v Táboře a stěhovat se do Českých Budějovic jsem
nechtěl.
Službu
u 4.AGO jsem ukončil v říjnu 1969.
V Táboře
10.2.2006, Kamil Čelikovský
Dne
29.října 1969 jsem nastoupil službu u 1.okruhového topografického skladu
v Táboře. Funkce se jmenovala „náčelník skupiny zásobování mapami“ –
„mapová skupina.“ Tato funkce mi byla nabídnuta ještě u 4.AGO Bechyně, takže
šance dostat se do Vojenského zeměpisného ústavu byla v nedohlednu. Byl
jsem však rád, že budu opět s rodinou a bez dojíždění – proto jsem toto
místo přijal.
Výdejna
map byla umístěna v suterénu hlavní budovy velitelství okruhu („E“).
Vlastní balíkový sklad a sklad tzv. materiálu 09 byl v areálu budov týlu a
druhů vojsk (areál „X“).
Na
jaře 1970 byla výdejna map z budovy „E“ přemístěna do upraveného areálu
hlavního skladu budov „X“.
Naše
složka měla za úkol zásobovat mapami celé teritorium Čech a Moravy. Do této
problematiky jsem se poměrně rychle zapracoval. K dispozici byl správce
skladu, praporčíka a dva pomocníky, absolventy VKVŠ, inženýry zeměměřiče nebo
promované geografy. Výdejna měla referentky pro zásobování a pro strojně
početní evidenci a dále pět manipulantek. V případě nutnosti a nárazových
prací byli ještě přidělováni voj. zákl. službyod provozního pluku a OKRO.
Do
personálu skladu ještě patřila samostatná skupina zásobování topografickým
materiálem 09. Té zprvu velel mjr. Alfréd Marek a později mjr. Vratislav Rezek.
Mapová skupina měla ještě odloučené
pracoviště pro 1.armádu Příbram, kterému velel mjr. Miroslav Neužil, můj
spolužák z KZK VA Brno. Tato skupina byla později zrušena a převedena do
Tábora. Mjr. Neužil odešel do Plzně na Městskou vojenskou správu a do Tábora
nastoupil mjr. Miloslav Balada jako zástupce náčelníka a důstojník pro
nedotknutelné zásoby. Náčelníkem skladu byl mjr. František Kubíček, který
přišel z Trenčína - Nemšové.
Byl jsem též předurčen jako
náčelník 4.A TOPOS Písek a později 1.A TOPOS Příbram. Zúčastňoval jsem se všech
armádních cvičení včetně odborných školení a stáží. Dále jsem ve službách držel
dozorčího posádky Tábor, dozorčího důstojníka štábu okruhu a pomocníka stálého
operačního dozorčího štábu okruhu. Totiž jako jediný jsem měl zdravotní
klasifikaci „A“. Zhruba tak vycházela služba jednou týdně, ale já jsem si
nestěžoval; stejně by to nebylo nic platné.
V roce 1970 jsme podle RMNO
č.06/70 vyplňovali „Doplněk k životopisu vojáka z povolání“ – a to
tedy byla „síla.“ Výsledek hodnocení tohoto „Doplňku“ byl pro mne „méně
způsobilý“ a to bez ohledu na pracovní a studijní výsledky.
Důvodem takového hodnocení byly
tyto „negativní“ body:
1.
zásadní nesouhlas se vstupem vojsk
2.
nepochopení „2000 slov“ jako
kontrarevoluční výzvy
3.
upálení Jana Palacha na mne
zapůsobilo otřesným, zdrcujícím dojmem
4.
AEROFLOT vymlátili provokatéři a
primitivní – tedy nikoli kontrarevoluční
živly.
Tyto čtyři body byly
v dotazníku zdůrazněny modrou barvou, tedy jako záporné pro hodnoceného.
Při pohovoru mě bylo naznačeno, že pro straníka by to stačilo na propuštění
z činné služby (hodnocení – nezpůsobilý), byl jsem však označen jako
„pomýlený nestraník“ a ve službě ponechán. Tím se mi naděje na službu ve
Vojenském zeměpisném ústavu v Praze definitivně rozplynula a tak jsem se
podle toho zařídil.
Funkci jsem se snažil vykonávat
nadále co nejlépe; byl jsem lektorem tehdejší Socialistické akademie pro obor
geografie spolu s naukou o mapě, dále jsem byl předsedou mysliveckého
klubu štábu VZVO (velitelství západního vojenského okruhu) a prověřen jsem byl
na PT-M (přísně tajné-mobilizační). Zde mi zřejmě toto hodnocení jako „méně
způsobilý“ nevadilo. Upozorňuji, že mi mé „ohodnocení“ nikdo, nikdy při
jakékoli příležitosti nedal najevo.
Ze sportů jsem se věnoval dálkovému
plavání v rybníku Jordán (květen – září, denně 2 až 4km); absolvoval jsem
celkem 12.ročníků „Táborských plaveckých maratonů“ přes Jordán. Při
v pořadí druhém, v roce 1979,
kdy se závodu zúčastnilo 100 plavců jsem byl sedmý.
Osobně jsem měl přidělenu nivelační
soupravu s autoredukčním KONI.
Podle příkazu náčelníka štábu gen. Svitáčka jsem niveloval drenáže na
stadionech Dukly Tábor a SK Tábor; dále
jsem vyměřil garážový areál v Klokotech. Také jsem zmapoval celý
myslivecký revír Vojenské lesní správy Dražice (bylo to 22km2 );
dále pak tankodrom, střelnice, cvičiště a přilehlé lesy. Všechna tato práce mne
bavila, dělal jsem ji s nadšením, takže jsem si tu špatnou dobu
„normalizace“ ani nepřipouštěl. Manželku jsem měl zaměstnanou na finanční
správě okruhu, synové navštěvovali školu hned vedle sídliště.
Dalším velkým úkolem, vyplývajícím
z mé funkce byla kontrola topografického zabezpečení útvarů a vojenských
zařízení. Byl to prostor od Liberce přes Hradec Králové, Pardubice, Jaroměř,
Náchod, Nové Město nad Metují, Rychnov nad Kněžnou až po ústí nad Orlicí.
Náplní těchto kontrol bylo prověřování správnosti evidence, výdeje a likvidace
map, způsob jejich uložení a celkové hospodaření s mapami. Sloužil
k tomu tiskopis, kde byly přesně uvedeny položky ke kontrole. Závěrem bylo
hodnocení známkou výtečně – nebo nevyhovující. Ve velké většině případů jsem
byl ještě při kontrolách požádán o školení v tzv. odborné přípravě a to
zejména u vojenských škol, jako byl např. chemický útvar Liberec, lékařská
fakulta Hradec Králové, poddůstojnické školy a útvarové kurzy. Měl jsem
největší rajon o celkovém počtu asi 80 útvarů a vojenských zařízení. O kontrole
byly útvary a zařízení informovány topografickým oddělením útvaru 14 dní
předem, takže měly dosti času na přípravu.
Velké nápory na sklad byly při
cvičeních a hlavně při každoročních podzimních inventurách. Ačkoli měl sklad
mít podle rozkazu na řádné provedení inventur klid, tak za celých 11 let kdy
jsem ve skladu působil se nestalo, aby průběh inventury nebyl narušen
mimořádnými výdeji a to z rozkazu vyšších míst.
Zodpovídal jsem za řádný průběh
inventury, za předepsaný stálý početní stav zásob map a jeho rozsah podle
měřítek a nomenklatur. Prakticky každý týden jsem dojížděl do tzv. Ústřední
základny do Čimic pro doplnění stavu zásob. Dobrým duchem této základny byl
skladník a výdejce map, pan František Hudeček, mjr.v.v. Znali jsme se léta z
VZÚ, kdy ještě byl náčelníkem učňovského střediska a vedoucím výcvikové skupiny
poddůstojníků z povolání, kde jsem mu ještě jako poručík, dělal pomocníka.
Dále musím vzpomenout i na referentku výdeje map, paní Truskovou, pak na
náčelníka mjr.Ing. Toulce. Veškerá spolupráce s těmito osobnostmi byla
příkladná.
Také jsem často navštěvoval
tiskárnu VZÚ, kde nám připravovali plánovací archy A-0, tiskli různé nezbytné
tiskopisy k výdeji a evidenci map a osobní plány. Zde musím též vzpomenou
na bezvadnou spolupráci s prap. Janem Linhartem, vždy ochotným a vstřícným
pracovníkem , který byl také výborným sportovcem a kamarádem.
Často jsem také navštěvoval redakci
VZÚ, jmenovitě o.p. Bohouše Litoše – spolueléva, Ing. Zdeňka Fialu, Ing.
Jaroslava Šádka a Zdeňka Radu.
Jednou jsem vezl s T-138 od
provozního pluku do Trenčína – Nemšovém ofsetový tiskařský stroj a cestou zpět
jsem se zastavil v Barmánci pro zarámované plastické mapy. A opět jsem se
sešel s bývalými kolegy - elévy – Zdeňkem Neubergem, Otou Rumlem, Zdenkem
Šírem a Ing. Vladimírem Olivou. Dokonce mě byl dvakrát přidělen vrtulník abych
z Harmance dopravil nedostatkové nomenklatury, které nebyly ani
v Ústřední topografické základně v Praze-Čimicích a kdy hrozilo
prodlení.
To vše byla další zpestření
v celkem fádním skladovém životě.
Má touha, vrátit se po dlouhých
letech do Vojenského zeměpisného ústavu se tedy nikdy nenaplnila.
Na jaře 1980 jsem si na základě
dosažení věkové hranice podal žádost o propuštění z vojenské činné služby.
K 1.lednu 1981 jsem po 33 letech činné vojenské služby odešel do zálohy.
V Táboře dne 21.února 2006,
Po
čtyřech letech služby jako topograf ve štábu prvosledové 9.tankové divize
v Písku,
jsem zatoužil po klidnějším životě kartografa.Využil
jsem možnosti přechodu k 4.AKRO Tábor na funkci kartografa 1.třídy,
zástupce náčelníka odřadu a podal jsem si žádost o přeložení. Bývalý elév, kpt.
Bohuslav Litoš odcházel z této funkce do civilu – do Vojenského
zeměpisného ústavu jako občanský pracovník; v Praze měl byt i rodinu.
Náčelník odřadu pplk. Zoul i náčelník topografického oddělení 4.armády pplk.Talpa
s mým nástupem souhlasili. Potíž byla s náčelníkem štábu divize,
který byl mým přímým nadřízeným. Řekl mi, že moji žádost nedoporučí a že jsem
ho s tou žádostí pěkně otrávil.
Byl
jsem totiž na štábu coby „všestranný ohař,“ mimo topografickou odbornost – od
kontrol tankových střeleb na VVP přes komplexní kontroly podřízených útvarů
(strážní a dozorčí služby, organizovanost života, kázeň a kázeňská praxe) a
hlavně pak držení služeb OD štábu divize když byla očekávána nějaká kontrola a
poplach vyhlašovaný ze 4.A, nebo z MNO anebo když měl přijít na kontrolu
náčelník tankového vojska gen.plk. Janko.
Všechno to jsem zvládal bez závad a s nadhledem, čímž jsem si na
sebe připravil bič. S náčelníkem štábu jsem bydlel v jednom domě, měl
to ke mně přes chodbu; také mě bral s sebou ke každému kontrolnímu výjezdu
štábu. Ale nakonec jsem ho umluvil pod podmínkou, že když za sebe seženu
rovnocennou náhradu že mi pak žádost doporučí.
Zavolal
jsem ihned do Nového Města nad Metují, kde byl u dělostřelecké divize topografem
mjr. Jiří Carda. Pocházel z Putimi u Písku a jeho manželka z Heřmaně,
tj. hned vedle. Ten byl nadšen a přijel za mnou hned druhý den po mém
telefonátu. Zašli jsme za náčelníkem štábu divize a vše pro nás oba dopadlo
dobře. Jirku Cardu přijal a moji žádost doporučil. Propouštěcí hodnocení bylo
pro mne také dobré.
V srpnu
1963 jsem nastoupil službu u 4.AKRO v Táboře. Ubytován jsem byl spolu
s kpt. Litošem na posádkové ubytovně v Kvapilově ulici. Aby mě
zapracoval, zůstal se mnou ještě asi měsíc.
Pan
pplk. Zoul na nás stále hleděl jako na patnáctileté elévy, jak si nás pamatoval
z roku 1947, kdy byl poručíkem. Byl zdatným organizátorem a odborníkem
s velkou praxí.
Fotoreprodukci
a tiskárnu vedl kpt. František Blažek, též bývalý elév VZÚ z roku 1949. Franta
byl vynikající výtvarník (obrazy, sošky a hlavně sgrafita) na což jsem já
neměl. Byl jsem spíše technokrat (mapy,
plány, montáže archů pro fotoreprodukci, dotisky a výuka topografie).
V hlavních úkolech odřadu jsme se doplňovali a náčelník byl s námi
spokojen.
Tiskárnu
a kopírnu řídil prap. Karel Laurenčík. Byl velmi šikovný tiskař a knihař.
K ruce měl pět vojáků základní služby a civilní profese tiskař, kopista.
Přitom ještě všechny přidělené vojáky zacvičil jako knihaře. Fotoreprodukci měl
zase na starosti prap. Káčerek, též šikovný pracovník. K dispozici jsem
měl kartografické kresliče rtm. Baubína ze ŽTU z Bratislavy, dále jsem
školil v oboru kartografie záložní důstojníky a praporčíky a každoročně
ještě absolventy VKVŠ.
Náš
útvar, 4.AKRO, byl veden jako bojová jednotka, takže při výjezdu štábu 4.A do prostoru
rozptýlení jsme též vyjížděli s celou PST-6. Byl to skříňové PV 3Sse
speciální nástavbou a vybavením. Každý důstojník i praporčík si do prostoru
řídil vlastní vůz a teprve až na místě jej předal přiděleným řidičům-záložákům
anebo řidičům vojákům základní služby od provozního praporu.
Pod
odřad spadal ještě sklad map a topografického materiálu a to jako podřízené
oddělení; teprve později, po reorganizaci štábu byl ustanoven jako samostatný
útvar. Tomu velel kpt. Alfréd Marek, v oboru velký praktik.
Takovou
technickou duší odřadu byl údržbář, občanský pracovník pan Jindřich Kloboučník,
zvaný „klobouk.“ Byl to všestranný řemeslník na údržbu vozidel, elektrocentrál
– prostě všeho, jak od elektriky tak i od motorů. Při každém výjezdu jel také
jako řidič jednoho z vozů PST-6 a v terénu obsluhoval
elektrocentrály.
Nejvíce
práce míval odřad vždy na podzim, při plánování pro následující rok - to se
jelo na směny celých 24 hodin. Bylo to zpracování a ofotografování plánovacích
grafických archů formátu A-0 a zpracování instrukčních brožur pro jednotlivé
druhy vojsk. Hlavně se pracovalo pro štáb 4.A, ale také pro podřízené štáby
divizí a speciálních útvarů. Pokud jsem byl u 9.td, také jsem těchto
technických služeb při ročním plánování léta využíval.
Na
jaře roku 1966 přijel k útvaru na krátkodobou stáž pplk.Ing. Jaroslav
Novotný z Vojenské akademie v Brně. Byl totiž také elévem mého
ročníku. Sdělil mi, že jsem na seznamu budoucích posluchačů KZK VA na rok
1966-67. Byl jsem tím velmi potěšen, že tak získám vyšší kvalifikaci.
V tomto období mě byl po třech letech bydlení na ubytovně přidělen rodinný
byt.
V létě
1966 probíhala příprava na velké mezinárodní vojenské cvičení Varšavské smlouvy
„VLTAVA 1966.“ Cvičení bylo zahájeno na počátku září. Byl jsem pověřen velením
odřadu. Náčelník, pplk. Zoul byl přidělen na topografické oddělení armády pro
řízení a přidělování úkolů odřadu.
Vyjeli
jsme s celou PST-6 a také s přidělenými zálohami. Z VZÚ Praha
tam byl mjr. Vladimír Soukup, z posluchačů VA kpt. Vlastimil Rybenský, z
VKÚ Banská Bystrica kpt.Ing. Miroslav Sobek. Všichni byli příslušníky
kartografické skupiny PST-6 karto.
Toto
cvičení bylo po odborné stránce pro odřad vysoce náročné. Zpracovávaly se
hlavně dotisky taktické situace do topografických map, dále zhotovování
situačních průsvitek na světlotisku. Stalo se tak prověrkou technických
schopností odřadu k jeho působení v polních podmínkách. Během cvičení
jsme měli celkem pět mobilních stanovišť. Veškeré přesuny byly zahajovány
poplachem. Zajišťování stability do nively-vodorovné, např. tiskárenského vozu
anebo vozu se světlotiskem bylo velmi obtížné. Přesuny byly prováděny zásadně
v noci po polních a lesních cestách a jedině na noteky (čtyři zelená
světélka pod koncovými obrysovkami). Podle splývání světel se odhadovala
vzdálenost předního vozidla. V čele přesunu jel kpt. Blažek na motorce a
řídil řazení vozidel na určených stanovištích. Veškerá mobilní stanoviště PST-6
byla tehdy v lesích Českomoravské vysočiny. Poslední stanoviště odřadu
byla v kasárnách divizních technických opraven. Cvičení bylo ukončeno
v Jihlavě.
Po závěrečném hodnocení cvičení jsme se
přesunuli do Tábora. Všechny úkoly odřadu byly splněny a přesuny proběhly bez
závad.
Cvičení
„VLTAVA 66“ se tak opravdu stalo technickou prověrkou schopnosti odřadu plnit
úkoly v polních podmínkách. Při vlastním hodnocení přidělovaných odborných
úkolů topografickým oddělením byla potvrzena jejich perfektní souhra při plnění
úkolů od operačního oddělení 4.A, oddělení průzkumu a ostatních polních oddělení.
Projevily se zde odborné a organizační schopnosti pplk. Bedřicha Zoula, který
koordinoval plnění odborných úkolů mezi štábem 4.A a odřadem. Samozřejmě že to
byla také souhra mezi odbornými výkonnými skupinami karto, foto a repro
(ofsetový tisk a světlotisk). Všichni příslušníci odřadu, včetně přidělených
záloh a předurčených důstojníků plnili úkoly iniciativně, s nadšením a
určitou profesní hrdostí.
Svoji
funkci zástupce náčelníka odřadu jsem předal kpt.Ing. Miroslavu Sobkovi a
1.října 1966 jsem nastoupil do KZK VA Brno.
U
4.AKRO Tábor jsem sloužil celkem tři roky v letech 1963 až 1966. Zde jsem
získal další praktické zkušenosti, především v oboru reprodukce map, při
práci v poli a dotiskování nové vojenské takticko-operační nadstavby do
topografických map.
V Táboře
6.února 2006
Koncem ledna 1958
jsem byl vyslán z VKÚ Banská Bystrica na polní měřické práce – mapování
v měřítku 1:10 000. Velmi jsem to uvítal, protože práce v terénu mne
vždy bavila; do Dobrušky nás tehdy odjelo celkem pět kartografů.. Na nádraží se
s námi spolupracovníci rozloučili i s hudbou, pod vedením
Ing.Vladislava Olivy.
Byl
jsem přidělen k topografickému oddělení pplk.Janderky a prošel jsem menší
instruktáží polního topografa. Převzal dva pracovní vyměřovací listy -
z prostoru VVP Hradiště-Doupov, na kterých jsem udělal kancelářskou
přípravu.
Přestože
jsem byl ještě nezkušený topograf, byl jsem vyslán na prostoru polního oddělení
jako ubytovatel. Oddělení bylo umístěno přímo v zámku Velichov, kde bylo
ředitelství Vojenských lesů. Pan ředitel mi vyšel nesmírně vstříc již proto, že
jsem byl aktivní myslivec a tak jsme si moc dobře rozuměli. Do příjezdu
ostatních příslušníků oddělení jsem byl celý týden ubytován v jeho kanceláři.
Měřické skupiny byly ubytovány prostřednictvím MNV Velichov, Kyselka, Jakubov,
Stružná a přes správu VVP. Umístění topografických skupin, včetně skladu
oddělení a parkování vozidel jsem bez problémů zvládnul a sám se pak přesunul
do budovy MNV Stružná. Ubytováni jsme tam byli tři – kpt.Ladislav Kovařík,
kpt.František Hanák a já. Přiděleny jsme měli vozidla GAZ a PV3S. Garážování
vozidel, ubytování a stravování vojáků jsem zabezpečil přes správu VVP, která
byla umístěna v zámku Stružná, hned naproti MNV. Veškeré ubytování i
garážování vozidel tak proběhlo bez závad a větších problémů. Jeden člen rady
MNV nás chtěl nastěhovat do barabizny v Činově, 2km od Stružné, avšak to
jsem striktně odmítnul.
Hned
příští den se mnou vyjel do terénu pplk.Janderka na praktické zapracování.
Měření s eklimetrem jsem ovládal, rovněž výpočetní práce s tachymetrickým
pravítkem i tabulkami, ale vše mi trvalo dlouho a stále jsem se kontroloval.
Pplk.Janderka mi říkal, že se těmi kontrolami zbytečně zdržuji. Měl jsem normu
topografa 3.třídy na universální metodu. Každých 14 dní jsem dojížděl na
motorce do Velkých Popovic za rodiči a bratry.
Obr.1 Zahájení praxe topografického mapování ve
složitých terénních podmínkách
Při
další práci mi nesmírně pomáhal topograf 1.třídy kpt.Kovařík. Vozil mě GAZem na
pracovní místa a sám pak pokračoval dále za svojí prací na Pustý zámek. Cestou
zpět se pro mne vždy zastavil a upřesnil, eventuelně opravil moji práci. Byl to
zkušený a obětavý topograf s porozuměním pro začátečníky. Dodnes jsem mu
za jeho pomoc vděčný a rád na něho vzpomínám; hodně jsem se od něho naučil.
Když
jsem zahájil práce na druhém listu, počínal jsem si již zcela samostatně.
V tu dobu pplk.Janderka dlouhodobě onemocněl a oddělení převzal
pplk.Nejedlo. Po ukončení práce na VVP a předání obou listů jsem byl vyslán do
Horažďovic, kde jsem převzal rozpracovaný list 1:10 000 prostoru Horažďovice,
Babín, Střelské Hoštice od por.Joži Sklenky, který odcházel na funkci velitele
čety do ŽTÚ Bratislava.
Ubytován
jsem byl v hotelu „Zlatý jelen“ spolu s kpt.Ing.Nimráčkem a
mjr,.Ing.Vahalou, který tehdy pracoval na kandidátské práci; všichni jsme byli
nekuřáci. To jsem již pracoval v rámci 1.topografického oddělení
pplk.Jeřábka, které bylo ve Strakonicích. O finance a materiál se staral účetní
strš.Jaroslav Káčerek.
Při
jednom shromáždění oddělení ve Strakonicích přijel na kontrolu náčelník VTOPÚ
plk.Ing.Jelínek. Při obědě u „Bílého vlka“ jsem s ním i
s pplk.Jeřábkem seděl u jednoho stolu, kde jsem se vyjádřil, že bych chtěl
zůstat trvale ve VTOPÚ jako topograf - oba náčelníci mé rozhodnutí uvítali.
Bylo mi řečeno, že s tím mohu počítat, že vše potřebné zařídí.
V té
době jsem si ve Strakonicích udělal vážnou známost. Využíval jsem každé
služební i neslužební příležitosti, abych byl ve Strakonicích. Práci na listi
jsem dokončil, oddělení se pomalu chystalo k odjezdu do Dobrušky. Já ale
velmi stál o to, abych zde zůstal co nejdéle. Mjr.Ing. Vahalou mi nabídnul, že
když se naučím měřit s Wildem T-3, že s ním mohu v prostoru
zůstat až do ukončení měřických prací. Využil jsem tedy veškerý volný čas
k cvičnému měření a při přezkoušení jsem obstál.
Oddělení
odjelo a já tedy zůstal – s mjr.Ing.Vahalou, kpt.Ing.Nimráčkem a
por.Zdeňkem Robkem. Měli jsme jednoho GAZa, PV3S a asi sedm vojáků-figurantů.
V té době - až do skončení prací jsme byli všichni ubytováni v baráku
uranových dolů v Balíně. Mělo to výhodu levného a vydatného stravování;
vozidla jsme měli v garážích. Správce baráku nám šel na ruku, zvláště když
jsme mu z lesa přivezli dřevo a na nádraží složili uhlí. Pracovali jsme
všichni - včetně mjr.Ing.Vahaly, čímž jsme si získali u správce velké sympatie.
Vojáci měli stravu a ubytování zdarma a my jsme platili jako horníci.
Obr.2 Porada s mjr.Ing.Vahalou o postupu prací
Na
měření jsme vyjížděli brzo ráno. Zahájil jsem měření polygonového pořadu
s měřením stran na vodorovnou 2m lať do vzdáleností 150m; kpt.Ing.Nimráček
z mnou určených bodů podle potřeby proměřoval konfiguraci terénu Redtou
010 a por.Robek ještě měřil s Wildem T-2. Říkali jsme si „Velký, Malý a Střední Willy“.
Mjr.Ing.Vahala postup celého měření organizoval a zároveň jej také kontroloval.
Cílem těchto měřických prací bylo stanovit obsah a rozsah polního
topografického měření a fotogrammetrického vyhodnocení a vzájemně je porovnat.
My jsme naměřili skutečný stav; potom se zjišťovaly rozdíly ve vyjádření
situace terénu – jeho sklonu a pokrytosti. Později se užívalo z našich
měření odvozeného kontrolního vzorce (ten si již nepamatuji) pro možné převzetí
vyhodnocené situace a vrstevnic ze stereodvojice bez doměřování eklimetrem.
Koncem
listopadu odjel por.Robek s PV3S s materiálem a vojáky do Dobrušky a
následující den jsme my tři odjeli GAZem přes Velké Popovice. Moje maminka nám
po předchozí domluvě připravila k obědu domácí zabíjačku – ovarová kolena
s křenem, domácím chlebem a 14° velkopopovickým pivem. Když jsme vyjeli
z Horažďovic byl ještě Ing.Nimráček indisponován, ale po tom ovaru
s křenem a 14° pivem se mu udělalo dobře. Pokud tyto moje řádky bude číst,
jistě si na to po letech vzpomene.
Po
návratu do Dobrušky bylo druhý den velké shromáždění celého ústavu. Zde byl
m.j. přečten kádrový rozkaz, kde jsem byl ustanoven topografem 2.třídy
1.topografického oddělení pplk.Jeřábka. Druhý den jsem odjel do Banské Bystrice
předat psací stůl a kartografické pomůcky. Jarda Popelář mi již předem zařídil
přijetí do myslivecké společnosti v Dobrušce. Spolu s předsedou
společnosti kpt.Hnilem jsme střelili každý jeden kus srnčího, které bylo ve VZK
k obědu.
To
byl zhruba popis mého prvního roku služby jako topografa ve VTOPÚ Dobruška.
Na rok 1959 mi byly přiděleny, již jako kádrovému
topografovi 2.třídy, dva listy 1:10 000 z prostoru Planá u Mariánských
Lázní a z prostoru VVP Jince – Brdy, přímo středový list s hradem
Valdek. List Planá jsem si ihned připravil, byl bez problémů. Ale list s VVP
byl horší. Ve spodní části cílové plochy Stará Baština, Koníček a Hřebeny
nevyšly plošně stereodvojice; jednalo se asi o 1/3 celého listu. Přitom nebylo
čeho se situačně chytit – chyběly tam pevné body. Pracovní norma pro list byla
stanovena pro zpracování metodou universální, nikoli klasickou topografickou.
Pplk.Jeřábek mi řekl, že si s tím určitě nějak poradím. A tak jsem si
začal radit. Zašel jsem si do archivu podkladů VTOPÚ, který jako důchodce
spravoval pan pplk.v.v.Ptáček Ten mi řekl, že přes Brdy vedou dva nivelační
pořady, které pochopitelně v průvodním listu, ani v seznamu souřadnic
nebyly uvedeny. Náhodou jeden vedl po hlavní silnici Jince – Ohrazenice –
Komárov mým listem a vedlejší pořad směrem dolů po silnici Velcí – Kvaň. Body i
se situací jsem si dodatečně zavedl do seznamu pevných bodů průvodního záznamu
a ještě jsem si nechal vynést všechny pevné body, které zasahovaly do rámu
listu. Ty nivelační body byly značeny hlavně čepy u betonových propustí a
můstků, dále jako kamenné patníky s kovovým čepem navrch. Pplk.v.v.Ptáček
mi ochotně poradil – byl to zkušený praktik; velice mi pomohl. Třásly se mu již
ruce, velmi rychle mluvil, takže jsem musel dávat velký pozor aby mi něco
neuniklo. Tento list byl navíc asi z 80% pokryt lesy.
Hned
jsem zahájil měřické práce na listu Planá. Ze západní části listu jsem při
přechodu z listu na list musel interpolovat vrstevnice prostřednictvím
srazové pásky, protože tehdejší spolupracující Státní zeměměřický a katastrální
úřad používal interval vrstevnic po 2,5m – mezi dvěma zesílenými tři základní
s krokem 2,5 – 5,0 – 7,5 (prý to byl nějaký naschvál mezi ředitelem SZKÚ
Ing.Průšou a gen.Ing.Klímou; tak nevím). Horní hranici tvořil Velký labutí
rybník; tam jsem se srážel s mjr.Václavem Zouvalou, který byl ubytován
v Chodové Plané. Václav byl vždy předpisově ustrojen - rajtky, vysoké
boty, dohoda, pistole a na krku měl dalekohled. Já byl jen v košili,
lodičce a gumácích – ale vyrovnání srazu bylo s Václavem provedeno
perfektně.
Spolu
s por.Tvrdkem jsem byl ubytován v domě hned vedle brigády PS;
společně jsme měli k dispozici GAZa. List měl vpravo ode mne, takže dělal
ještě část Plané a vyrovnání srazu mezi našimi listy proběhlo též bez problémů.
25.dubna
1959 jsem měl ve Velkých Popovicích svatbu. Dostal jsem jen tři dny dovolené,
protože soukromé záležitosti nesměly narušit plnění služebních úkolů. To jenom
pro přiblížení podmínek této doby; totéž se opakovalo v letech 1960 a 1962
při narození obou mých synů. Při narození prvního – žádná dovolená (nebyla
plánovaná) a při narození druhého jsem dostal jeden den volna na odvoz
staršího, dvouletého synka k rodičům.
Po
svatbě jsem si do Plané přivezl motorku a každý týden, v sobotu
v poledne jsem jezdil za manželkou do Strakonic. O tomto svém, osobním
programu jsem nemínil s nikým diskutovat. Zpět do stanice jsem se vracel
v pondělí ráno před třetí hodinou tak, aby byla skupina již před šestou
připravena k odjezdu do terénu. Pplk.Jeřábek tušil, že ujíždím
z pracovní stanice, ale nic mi neřekl – stačilo, že pondělní výjezdy do
terénu ráno v šest byly dodrženy. Eventuální zdržení – to jsem prostě
riskoval!
Asi
v půli června jsem práci v Plané ukončil, odevzdal list a spolu
s por.Tvrdkem jsme odjeli mapovat do Brd. Ubytování jsme měli
v Podluhách u Hořovic ve finském domku a vojáky s GAZem na MNV. Bylo
tam pěkné prostředí, funkcionáři MNV nám šli na ruku a žádné problémy nebyly;
každé ráno jsme vyjížděli v šest. Vencu Tvrdka jsem ponechal hned na
okraji VVP a sám dál pokračoval v jízdě do prostoru. V té době
probíhala výstavba přehrady Neřešín na Červeném potoce, plánovaná jako zdroj
vody pro Buzuluk Komárov. Od inženýra z Vodních staveb jsem si vypůjčil
dokumentaci stavby a podle hráze a výšky hladiny jsem přehradu zakreslil jako
již hotovou. Navíc se v této době také budovala nová silniční síť,
probíhaly úpravy a rozšiřování stávajících silnic. Od Staveb silnic jsem si
obdobně vypůjčil dokumentaci, zaměřil a zakreslil je jako hotové. Dále byla
plánována velká změna hranic v lesních porostech – jejich kácení, nová
výsadba a školky; opět jsem podle lesních plánů do listu přenesl a zakreslil
budoucí stav. To vše, úpravy velkých lesních ploch, jsem zpracovával společně
s lesním inženýrem v myslivně „Na hlíně.“ Když jsem tato svá řešení
doložil při kontrole náčelníkovi oddělení pplk.Jeřábkovi, byl s touto
iniciativou velmi spokojen.
Při
klasickém topografickém mapování spodní části listu jsem plně využil předem
vypsaných údajů nivelačních bodů. V terénu jsem si vytyčil linii spodního
rámu listu a průběh jednotlivých vrstevnic a situaci zaměřil a zakreslil přesně
na tuto linii. Při vyrovnání srazů se severním okrajem listu por.Vlasty
Rybenského jsem již nemusel dělat žádné úpravy.
Při
jedné kontrole mi náčelník oddělení přivezl dva podporučíky, inženýry záložáky
z ministerstva vodního a lesního hospodářství na instruktáž a praxi
v polním mapování. Patrně to byli nějací prominenti a budoucí vyšší
úředníci; byli stejného ročníku jako já. Zprvu jsem měl obavy ze zdržení, ale
opak byl pravdou. Jednoho záložáka jsem nechal vést tachymetrický zápisník,
druhého měřit s eklimetrem, přitom je postupně střídal a zaváděl čtyři
figuranty. Dva z nich jsem měl při měření polygonu – jednoho vlevo,
druhého vpravo, takže jsme „jeli“ jakoby pásem, podle možné viditelnosti.
Z chyby při uzavření pořadu na další pevný bod jsem obavy neměl, protože
jsem každé stanoviště měřil na dvě záměry. Některé laťové body jsem určoval
také ze dvou záměr. Každý figurant měl červenomodrou pastelku a umisťované
kolíky označoval číslem bodu podle zápisníku - situaci červeně a výšku modře.
Při dalším měření jsem z těchto bodů mohl měřit vpřed či je obcházet a
určit se zpět - bez jejich vyhledávání v zápisníku. Tento postup při
volném, neuzavřeném pořadu na dvě přestavy s využitím buzoly byl směrnicí
povolen. Samozřejmě, nesměl se udělat tzv. „pytel“, tj. uzavírat pořad na
výchozím pevném bodu. Výhodou bylo, že v Brdech bylo možné dělat buzolní
pořady, kdežto na VVP Hradiště nikoli – byla tam magnetická anomálie, která
znemožňovala orientaci stolku.
Pány
z ministerstva jsem zacvičil k jejich velké spokojenosti – i ke
spokojenosti náčelníka oddělení. Byli tak v průběhu 14 dnů uvedeni do
všech jemných nuancí topografického mapování; zopakovali si látku
z lesnické fakulty, mnohém se naučili a do civilu si odnesli blok poznámek
i náčrtů. Lidsky jsme si také velmi rozuměli.
Práci
na tomto listu jsem ukončil koncem srpna. V Příbrami, na 1.topografickém
oddělení v kasárnách 1.máje, byla na učebně výstava topografických prací
s hodnocením pořadí jejich kvality. K mému velkému překvapení byl
tento můj list (říkal jsem mu „Brdský
Valdek“) ohodnocen 1.cenou a navíc odměnou 600,-Kč, což byly tenkrát
velké peníze. Komise hodnotila kvalitu kombinace kresby situace tuší a terénu
tužkou, dále předstih ve zmapování přehrady Neřešín, nové sítě silnic i
plánovaných lesních úprav. Do úvahy byla vzata skutečnost, že přes nedostatek
pevných bodů byl plán topografického mapování splněn na 120% a navíc, že jsem
ještě stačil zacvičit dva záložní důstojníky-topografy. Připomenu ještě, že
výstavy prací topografického oddělení se zúčastnil také gen.Ing.Klíma. Po
návratu z polních prací jsem ještě pomáhal por.Tvrdkovi v klasifikaci
leteckých snímků.
K datu
1.10.1959 jsem byl ustanoven náčelníkem topografické služby 9.tankové divize
v Písku. Ale to je další kapitola mého působení v topografické
službě, kterou jsem popsal ve „Vzpomínkách
topografa na službu ve štábu 9.tankové divize“ ve Vojenském geografickém
obzoru č.2/2002.
Těmito
řádky jsem se pokusil popsat svoje působení jako topografa v býv. VTOPÚ
Dobruška v průběhu polních topografických prací v letech 1958 a 1959.
Na VTOPÚ mi zůstaly hezké vzpomínky - jak na práci topografa v polních
podmínkách tak i na tehdejší mé spolupracovníky.
V květnu
1954 jsem byl přeložen z Vojenského zeměpisného ústavu v Praze do
Vojenského kartografického ústavu v Banské Bystrici.. Nebyl jsem tím
nikterak nadšen, i když jsem šel na vyšší funkci – kartografa 2.třídy, což ve
22 letech věku a v hodnosti poručíka nebylo zas tak špatné.
Kádrovákem
mě bylo řečeno, že mé přeložení je opatření v rámci omlazení důstojnického
sboru VKÚ, o čemž jsem však vážně pochyboval.
Přidělen
jsem byl ke 2.kartografickému oddělení jako samostatný sestavitel map
odvozených měřítek. Náčelníkem oddělení byl kpt. Štefan Mikurda a později mjr.
Ján Kvačík, oba schopní a zkušení důstojníci-kartografové.
Byl
jsem pověřen první samostatnou prací a sice zpracováním kartografické předlohy
mapy měřítka 1:200 000 listu M-33-XXVI Strakonice v konformním příčném
zobrazení Gauss-Krügerově, elipsoid Krasovského (S-52); byl to prototyp mapy
tohoto měřítka. Dosud nebyly žádné zkušenosti z prací tohoto typu.
Odborně
jsem byl podřízen staršímu redaktorovi mjr. Vladimíru Řečínskému, který mne
také pracovně usměrňoval. Byl to zkušený odborník a velmi dobře jsme si
rozuměli. Dával mi nejnovější podklady; z našeho území to byly hlavně
doplňující diapozitivy leteckých snímků a údaje z map měřítek 1:25 000, z území
zahraničního pak listy „mestischblattů“ 1:25 000 (zobrazení a systém DHG, u nás
systém S-46) a též letecké snímky a průsvitky. Modrokopie předlohy v pracovním
měřítku 1:200 000 byla na papíru, zajištěném speciální kovovou folií a vznikla
ofotografováním a zmenšením map měřítek 1:100 000 systému S-46 nomenklatur
M-33-99, 100 a spodních listů M-33-111 a 112.
Zvolil
jsem si tento pracovní postup - z části našeho území a z území, které
bylo pokryto mapami 1:25 000 v našem
systému a zobrazení, jsem si modrou tuhou vynesl jejich ohraničení a v další
části zahraničního území jsem vynesl ohraničení mestischblattů, také
v měřítku 1:25 000. I když se mi práce tímto postupem dosti zkomplikovala,
ve spolupráci s vedoucím redaktorem jsem i tento náročný úkol úspěšně
zvládnul. Vlastní zpracování pak probíhalo obdobně jako na polním originále
1:25 000 – tvorba situace (polohopisu), terénu (výškopisu), názvosloví a to již
bez pomocných průsvitek. Ačkoli mapa 1:200 000 obsahovala 64 map měřítka 1:25
000, tak jsem práci na této nomenklatuře v průběhu čtyř měsíců úspěšně
dokončil.
Pracovní
originál byl pak pro kresbu kartografického originálu ofotografován a zvětšen
do pracovního měřítka 1:133 333 a zároveň byla jeho plocha geometricky
rozdělena na horní a dolní polovinu. Pro kresbu situace a terénu bylo
uskutečněno další dělení, takže na této nomenklatuře pracovali čtyři kresliči
2.kartografického oddělení které jsem řídil a kontroloval. Jmenovitě to byli -
rtm. z pov. Július Jakabšic (také bývalý elév) a o.p. Josef Tomášek,
zkušený a nejstarší kartografický kreslič, kteří oba kreslili terén; situaci
pak kreslili o.p. Eva Voskárová a o.p. Jaroslav Meniar – oba mladší, ale
šikovní kresliči. Kromě řízení a kontroly průběhu těchto prací jsem připravoval
další předlohy.
Za
samostatné zpracování této první předlohy mapy 1:200 000 nomenklatury M-33-XXVI
jsem k 9.květnu 1955 obdržel medaili „Za službu vlasti.“
Náčelníkem
ústavu pplk.Ing. Janíkem jsem byl také pověřen přítomností při přijímacích
zkouškách nových kartografických kresličů. Zkoušky probíhaly kresbou na
modrokopii („modráku“) obdobně jako tomu bylo při přijímacích zkouškách elévů
do VZÚ.
Život v Banské Bystrici
Po
nástupu do VKÚ jsem byl ubytován na vojenské ubytovně spolu s npor.
Josefem Pejchlem, který byl odborníkem na litografii; byl to výborný kamarád, i
když byl o 12 let starší. Později to byl i můj nejstarší spolužák
v Krátkodobém zdokonalovacím kurzu (KZK) při Vojenské akademii
v Brně, který jsme oba absolvovali již jako majoři.
Přijali
mne také do myslivecké („polovnícké“)
společnosti při Posádkovém domě armády, kde jsem později působil jako
jednatel. Měli jsme krásný revír za Slovenskou Ľupčou v katastru
rázovitých obcí Baláže, Podkonice a Moštenica-Kalištie o rozloze cca 50km2.
Téměř každou sobotu a neděli jsem prožíval na jedné z loveckých chat, kam
jsem dojížděl na motorce.
Na
podzim 1955 přišel z VZÚ Praha do VKÚ můj vrstevník por. Zdeněk Šír a
mladší por. Zdeněk Neuberg („Želva“) . Později přišli další – por. Milan Pročka
a por. Jiří Zátorský. A to již byla založena při Domě armády „Tělovýchovná
jednota Atlas“ s lyžařským, turistickým a šermířským oddílem. Zdeněk Šír,
který založil a vedl družstvo orientačního běhu, složené - Šír, Zátorský,
Čelikovský, které bylo velmi úspěšné. Hned při prvním orientačním závodě jsme
vyhráli krajský přebor Sokola a později jsme byli druzí při krajském přeboru
ČSTV; tentokrát byli první státní reprezentanti.
Šermu
se věnovali Zdeněk Neuberg, Milan Pročka a také i já; našich tréninků se též
aktivně zúčastňoval hlavní inženýr ústavu, pplk. Vaňka; instruktora nám dělal
MUDr. Gömöri, bývalý státní reprezentant. Pplk. Vaňka vzhledem ke svému věku i
váze výborně šermoval, byl velice pohyblivý. Lyžařský oddíl organizoval časté
zájezdy do Paroháčů, na Donovaly a na Králickou chatu v Kremnických
horách; osobně jsem za ty čtyři lyžařské sezóny stačil zlikvidovat dvoje lyže.
Plavecký
oddíl trénoval na plážovém koupališti v Radvanci; často jsme také jezdili
ústavním autobusem, řízeným panem Špičanem, na Počúvadelské jezero pod Sitnem
za Banskou Štiavnicí.
Velkým
zpestřením naší kulturní a sportovní činnosti byla vždy přítomnost stážistů
posledního ročníku brněnské Vojenské akademie; zejména vzpomínám na dobré
kamarády Mirka Sobka, Jardu Radakoviče, Jirku Beneše, Jaromíra Slaninu – nelze
všechny vyjmenovat.
Bilance působení ve VKÚ Banská Bystrica
Ve
VKÚ Banská Bystrica jsem byl od května 1954 do února 1958. Za celou dobu jsem
zpracoval v tehdejším systému S-52 tři předlohy map měřítka 1:200 000,
šest předloh mapy 1:100 000 a deset předloh mapy 1:50 000. Kromě toho jsem
prováděl revize kartografických originálů, opravy po revizích, školil nové
kartografické kresliče a držel služby dozorčího posádky.
Na
Vojenský kartografický ústav v Banské Bystrici mám hezké vzpomínky, a to
jak na odbornou práci zpracovatele předloh odvozených měřítek tak i na
spolupracovníky a nadřízené náčelníky – samozřejmě také vzpomínám rád na
sportovní a myslivecké vyžití v překrásném přírodním prostředí.
V roce
1958 jsem odejel do Vojenského topografického ústavu v Dobrušce na výpomoc
při měření pro mapování v měřítku 1:10 000, kde jsem pak na vlastní žádost
0setrval jako topograf 2.třídy.
V Táboře, duben 2007
11-skupina:
září, 1947
– stadion SK Dejvice: stojící – Kamil Čelikovský, Josef Domecký, Jan Kříž, des.
Josef Vytlačil, vychovatel, Jaroslav Novotný, Zbyhněv Sedláček, Jaroslav
Sigmund; klečící – Zdeněk Hnilička, Stanislav Weinmann, Jaroslav Malinský
řada
v pozoru:
září 1947:
Josef Domecký, St. Weinmann, Zbyhněv Sedláček
, Hnilička Zdeněk, Kříž Jan, J. Malinský, René Burian, Jar. Sigmund,
Jar. Novotný
3 –
polňáky:
Planá u
Mar. Lázní, 1959, duben: voj. řidič – Ján Križnianský, automechanik; voj.
počtář – Peter Polúch, Ing., ekonom; důstojník – Kamil Čelikovský